13 september 2015

Maltinnehållande liten flaska

Som vanligt när det gäller öl jästa med enbart Brettanomyces, så går det lite snabbare respektive långsammare att jäsa ut ölet jämfört med jäsning med en blandad kultur (som i mina pseudolambikar) och ren Saccharomyces cerevisiae. Generellt ska 2 månader räcka för att jäsa ut ett öl med enbart Brettanomyces.
Denna brygd ska jäsas med White Labs nya Brettanomyces bruxellensis Trios Vrai, även kallad Brettanomyces bruxellensis var. Drei (eller kort och gott Drei/Drie) av amerikanska hembryggare samt Brewing Science Institute. Det är en stam som tydligen ska vara uppodlad från Drie Fonteinens öl. Min vän Per var vänlig nog att dela med sig av sin kultur och till och med sätta förkulturen, stort tack! Det ska bli intressant att se hur denna stam beter sig.
I det här receptet har jag siktat på en lägre alkoholhalt, då jag inte tycker att det bidrar med något i ett öl likt detta. Vetet är också helt borttaget för att se om vetedegstonerna kan minskas. Havregryn och hög temperatur vid försockringsrasten är dock kvar för att undvika ett tunnt öl.
Jag tänker ta till vara på de röda vinbär jag plockade i somras och slänga ner i sekundären. Det är väl ungefär så Brekeriet gör sin Rosso, som inspirationen för detta öl kommer ifrån, om jag förstått det hela rätt.

Malt
2100 g pale ale malt
300 g havregryn

Mäskningsschema
Försockringsrast, 69,8 - 66,3 °C i 60 min
Utmäskning, 77,6 °C i 10 min

Humle
28 g Citra [13,10 %], koktid 10 min

Övriga tillsatser
5 ml mjölksyra (80 %), mäsken
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 10 min
2100 g röda vinbär, sekundären

Jäst
White Labs Brettanomyces bruxellensis Trios Vrai (WLP648) - 0,5 liter förkultur

Kolsyrajäsning
6,8 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 60 min
Flaskvolym: 12 liter
OG: 1,043
FG:
IBU: 26
EBC: 8
ABV:

Utförande
2015-09-05 Förkultur satt.
2015-09-13 Bryggning.
2015-10-13 SG 1,018.
Doftar vinäger, lätt fruktigt funk och smakar en del vetedeg. Än så länge ingen höjdare och jag funderar redan på att dumpa satsen, men den kan lika gärna få stå ett tag till för att se vad som händer. Kanske var det dumt att jäsa i en plastjäshink, men en månad borde inte ge ett så stort syreinsläpp heller.
2015-11-13 SG 1,018
Doftar fortfarande vinäger och smakar alldeles för sött. Satsen kasserades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar