19 januari 2014

Barley Wine

Det har alltid varit en ölstil som tilltalat mig, särskillt de öl som haft mer fokus på malt än humle. Några av mina favouriter är Flying Dog Horn Dog, Mikkeller Big Worse/Worst, Nynäshamn Bötet och Det Lille Bryggeri 300. Och det jag tänkt brygga är någon slags blandning av alla dessa. Jag har valt att ändå ge ölet en tydlig beska, som med tiden kommer försvinna och då kommer förhoppningsvis portvinstoner fram på ett fint sätt. Min plan är att ölen ska ha blommat ut till nästa vinter och att jag då ska kunna sitta och sippa på den här ölen ihop med en bit gruyére.

Malt
5000 g Maris Otter pale ale malt
700 g CaraRed
600 g Ambermalt
300 g Special B

Mäskningsschema
Försockringsrast, 68,8 - 67,1 °C i 60 min
Utmäskning, 78,0 °C i 10 min

Humle
16 g Centennial [11,50 %], koktid 60 min
32,6 g Amarillo [10,90 %], koktid 15 min
20 g Centennial [11,50 %], koktid 15 min

Övriga tillsatser
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
6,6 krm Maltmagnus klarningsmedel, koktid 15 min
3 ml mjölksyra (80 %), mäsken
0,9 g NaHCO3, mäskvattnet
24,0 ml CaCl2 (33 % lösning), mäskvattnet

Jäst
1 paket Wyeast Scottish Ale Yeast (1728) - 0,6 liter förkultur

Kolsyrajäsning
3,0 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 90 min
Flaskvolym: 9,3 liter
OG: 1,107
FG: 1,034
IBU: 63
EBC: 51
ABV: 9,7 %

Utförande
2014-01-17 Förkultur satt.
2014-01-19 Bryggning.
2014-02-09 SG 1,034.
2013-02-16 Tappning i bruna 33cl glasflaskor.

Resultat
Ölet har en klar mörk mahognyaktig färg med ett tunnt beigt skum som försvinner väldigt snabbt. Doften är ljuvlig, med kraftiga toner av karamell, fudge samt russin. Ölet har en mjuk, rund och nästan smörig munkänsla med låg kolsyrahalt, där tonerna från doften kommer igen. Dock är beskan något hög, men det är ju bara att vänta på att den ska dö av lite med tiden. Tyvärr känner man tydligt av alkoholen, vilket förstör upplevelsen en del för mig. Med lite tur så tynar detta också bort med tiden.
Allt som allt så får jag ändå säga att jag är nöjd med detta öl som ändå är ett första försök till att brygga en barley wine.

2,5 år senare är ölet bra mycket rundare, men fortfarande med för låg kolsyra. Doften innehåller sherry, karamell och lite kartong. Ölet smakar sött, fylligt, kola, lätt syrligt, en liten beska finns men inga toner av alkohol är kvar. Klart trevligare än som färsk även om doften liksom tidigare vinner över smaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar