6 september 2015

Brasse 2

Eftersom att vi tappat ur 100 liter från vårt rödvinsfat Brasse, så ska vi nu fylla upp tomrummet med ny öl. Det hela blir ett soleraprojekt där vi aldrig tömmer fatet helt och hållet, utan behåller en del av den gamla ölen i fatet. På så vis får vi om något år en komplex blandning.
Receptet är justerat från förra gången med tillsats av munichmalt för att ge en lite mörkare färg. Då ölet som ligger kvar i fatet är ljusare så kommer resultatet för nästa tömning färgmässigt bli någonting däremellan.
Tanken var att använda vete även i detta recept, men då det var slut i butikslagret fick det för min del bli havre istället. Jag tror att det fungerar minst lika bra och kan nog även vara fördelaktigt då ölet i fatet kändes en aning tunnt.
Nästa urtag från fatet görs inom ett år där smaken avgör när detta ska ske.

Malt
1000 g pilsnermalt
1000 g munichmalt
1000 g havregryn

Mäskningsschema
Försockringsrast, 69,5 - 66,2 °C i 60 min
Utmäskning, 78,7 °C i 10 min

Humle
15 g Hallertauer Mittelfrüh [3,60 %], koktid 60 min
100 g Nelson Sauvin, torrhumling
100 g Amarillo, torrhumling

Övriga tillsatser
4 ml mjölksyra (80 %), mäsken
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min

Jäst
½ paket Safbrew T-58 torrjäst

Kolsyrajäsning
7,6 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 90 min
Flaskvolym: 10 liter
OG: 1,057
FG:
IBU: 11
EBC: 12
ABV:

Utförande
2015-08-23 Bryggning av min delsats.
2015-09-05 Alla delsatser överförda till fatet, som nu är fyllt nästan till toppen.
2016-03-24 Fatet har toppats upp med lättöl från back.
2016-10-15 Buteljering och tömning av hela fatet på grund av flytt till ny lokal.
5st corneliusfat (18l) fylldes för att följa med till nya lokalen där vi ställer fatet. Därmed kan soleraprojektet fortsätta. Tyvärr kom beskedet lite hastigt, så inga smaksättningar hanns med att göras vid detta uttag. Jag och Ingo torrhumlade gemensamt ändå ett 18l corneliusfat med Nelson Sauvin och Amarillo.

Resultat
Ölet hälls upp gult, aningen mörkare än förra uttaget, vilket var önskat. Det vita skummet sjunker ihop snabbt och lämnar en arom av vitt vin, carambola, druvor, vanilj och ek. Smaken har en aningen högre syra än första uttaget där små aningar av vinäger kommer fram, men också fina toner av druvor, persika, lätt maltighet, vanilj och ek. Jag hade hoppats på en utveckling åt det funkiga hållet istället för en högre syra. Detta får vi försöka göra något åt i framtiden.
Det rena uttaget tog silvermedalj i kategorin "syrlig öl" för SM i hembryggning 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar