31 december 2015

Årsredovisning

Då var 2015 till ända och en hel del öl har passerat mellan bryggkärl och flaska. Ändå har jag dragit ner lite på bryggandet där jag nu landar på 18 bryggningar. Framöver kommer tempot att sjunka ytterligare lite.

Jag har börjat inse att själva bryggningen i sig inte är så värst intressant längre, utan att det jag ser fram emot med varje sats jag brygger är smaksättningarna med olika frukter och kryddor. Även planering inför en bryggning, buteljering och etikettering är delmoment jag faktiskt uppskattar. Därför har en tanke slagit mig om att försöka brygga större volymer varje gång, men istället dela upp dom. Att byta upp mitt bryggverk får nog dröja lite dock. Tills vidare blir det fler bryggningar med BIAB än hink-i-hink eftersom att den metoden är smidigare. Jag ska också försöka maximera kapaciteten för att få ut mer från varje bryggning.

Fokus har under året som väntat legat på öl med mjölksyrabakterier och/eller Brettanomyces. Jag har nyligen fått mitt första suröl med markanta mängder ättika, vilket ju inte är önskvärt. Därför ska jag vara extra noga med att spruta ner koldioxid från tub i jäskärlen med mycket utrymme över vätskenivån. Det räcker dock att göra i samband med omtappning eller om någonting tillsätts till ölet.

Under det kommande året kommer jag försöka leka lite med för mig oprövade stammar av Brettanomyces. Tyvärr blir det inga fler pseudolambikar på ett tag i och med att jag planerar en flytt under 2017 och till dess vill jag ha tömt mina glasdamejeanner. Sedan är tanken också att slipa på tekniken för att brygga en lyckad porter. Men var inte oroliga, självklart kommer det bli galna smaksättningar.

Ha nu ett riktigt gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar