8 januari 2014

Omtappning

Idag, 5 dagar efter exponeringen, tappade jag om mina två försök till spontanjäsning. Det roliga är att de två försöken har utvecklats på olika vis, och i bästa fall har jag lyckats samla upp olika jäst- & bakteriestammar som kan jäsa en framtida pseudolambik.

Sats A
Sedan några dagar tillbaka så har det varit tryckskillnad i vattenlåset, så här hade jag förhoppningar om att det faktiskt hänt något. När jag öppnade locket till hinken fick jag en pust av halm, mögel, yoghurt, mango, ananas och övermogen frukt i ansiktet, som inte var helt angenäm. Men bakom mögeldoften, som jag tror är vad som äcklade mig, så kändes det ändå som att det hela hade potential att bli bra. Det fanns en del mögelkolonier på sidorna av hinken, men blir jag bara av med dessa ur ölet, så hoppas jag att det ska kunna bli bra.
SG låg på 1,040, vilket jag tolkar som att det i princip precis bara börjat jäsa lite eftersom att det ändå var kolsyra i ölet. pH låg på 4,9 - 5,2 enligt mätsticka.
För att också bli av med bananflugorna som landat i ölet, så silades allting ner genom ett durkslag i glasdamejeannen. Varken flugor eller mögel verkar ha följt med ner i damejeannen, så det känns bra. Några korn Safbrew F2 tillsattes för att få fart på jäsningen.

Sats B
Det här ölet trodde jag var helt dött, eftersom att det inte varit någon aktivitet i vattenlåset, men det kan ju också bero på att hinken inte slutit helt tätt. Men när jag öppnade locket visade det sig att någonting ändå hänt. Det här doftade betydligt bättre dessutom och inga synliga spår av mögel fanns. Det doftade syrligt gott av yoghurt, lime, hö, bröd och mandelmassa.
SG hade inte heller här förändrats och låg på 1,028 trots lite kolsyra i ölet. pH låg på 4,4 - 4,6 enligt mätsticka.
Det här ölet silades inte, utan hälldes bara rakt ner i en glasdamejeannne. Även här tillsattes lite Safbrew F2 för att få fart på jäsningen.

Nu ställs de två damejeannerna på vidare jäsning i min lägenhet för uppföljning om någon vecka. Ännu är det för tidigt för att säga någonting om dom och jag har inte heller vågat smaka på dom ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar