17 augusti 2014

Inspektion av instrument

Det kan vara vettigt att kolla av hur väl termometern, vågen och pH-mätaren du använder till bryggning faktiskt stämmer överens med verkligheten. Ett snabbt och enkelt sätt att kontrollera detta är att jämföra med ett annat instrument. Stämmer de båda överens och ger samma resultat så är det antagligen frid och fröjd. I annat fall kan det vara värt att göra en mer ingående kalibrering.

Lyckligtvis har jag möjlighet att kalibrera mina instrument på jobbet. Detta görs med kvalitetssäkrad utrustning, som garanterar ett precist resultat.

Normalt sett brukar fem punkter inom mätområdet för en termometer väljas för att sedan jämföras mot två referenstermometrar. Nu valde jag att jämföra min termometer vid endast en temperatur, eftersom att det främst är där som temperaturen är viktig under bryggningen.
Temperaturen jag valde att mäta var 60,00 °C. Min termometer (Voltcraft DET3R) presterade förvånansvärt bra och låg endast 0,2 °C under den verkliga temperaturen.
Jag har två olika vågar som jag använder till bryggandet. En större våg med mätområdet 0 - 5000 gram utan decimaler som jag väger upp malt med. Den andra vågen är i fickformat och har ett mätområde på 0,0 - 1000,0 gram där precisionen är på en decimal. Den brukar jag väga upp humle och salter för vattenbehandling med.
Båda vågarna kalibrerades på samma vis, där jag är nöjd med resultaten. Hade jag bryggt kommersiellt så hade jag däremot varit mer petig och nogrann.
 
Liten våg
Stor våg
Nolla
0,0
0
+ 30 g
 
30
+ 20 g
20,1
50
+ 10 g
30,1
60
+ 5 g
35,2
65
+ 1 g
36,2
66
+ 500 mg
36,8
66
 
 
 
- 30 g
 
36
- 20 g
16,7
16
-10 g
6,7
6
-5 g
1,6
1
- 1 g
0,6
0
- 500 mg
0,0
0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar