23 mars 2014

Goseprovning

Som ni antagligen märkt så har jag snöat in lite lätt på ölstilen Gose. Jag bestämde mig därför för att anordna en liten provning med de kommersiella ölen som kommit via systembolaget tillsammans med mina hembryggda varianter av ölstilen.

Tillsammans med ett gäng ölintresserade från Göteborg, så hölls provningen igår hemma hos mig med följande öl:
Slutsatsen man kan dra är att tolkningarna varierar väldigt mycket, även om vi gissar att Ritterguts är närmast originalet. Något alla de kommersiella ölen hade gemensamt var att det var märkbart lägre sälta än mina i hembryggder. Man kan säga att det var delade åsikter om ifall sältan i mina öl var bra eller ej. Själv tycker jag att det fungerade helt okej. Brygger jag om ölet igen kommer jag dock sänka andelen havsvatten i det färdiga ölet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar