4 mars 2014

Vaxförslutning

I och med att en del av senaste stouten buteljerades på vinflaskor, som korkades igen, så tänkte jag passa på att vaxa flaskorna. Jag har aldrig gjort det tidigare, men med hjälp från Hannes & Arons bloggtips så gick det faktiskt väldigt smidigt. Förhoppningsvis blir vaxet så pass hårt att vinkorkarna inte skjuts iväg när ett tryck från primningssockret byggts upp i flaskorna. När jag ändå var igång med vaxet passade jag också på att doppa alla flaskor med stout som kapsylerats. Det sägs att vaxet gör kapsylen/korken tätare och släpper igenom mindre syre, men jag vetefasen om jag tror att det gör så stor skillnad. För mig var det mer viktigt att hålla nere korkarna och sen tycker jag att det är rätt snyggt med vaxförslutna flaskor.
Något jag var lite orolig över var att plasten i kapsylerna skulle smälta på grund av värmen, men vad jag såg hände det inte. Får väl se senare när flaskorna öppnas om det är onormalt lite kolsyra kvar i ölet.

16 st vaxkritor samt 8 st svarta limstift smältes i ugnen vid 150 °C. Jag använde en gammal kopp att smälta vaxet i, och fick göra det i två omgångar för att få plats med allt i koppen. Den blir svår att rengöra efteråt, så ta en ful kopp som du sedan kan kassera eller använda vid nästa vaxning.
Vaxet tog ca. 30 minuter att smälta, därefter rörde jag om försiktigt med en sked för att få en jämn konsistens och färg. Rör inte om för kraftigt då luftbubblor lätt kan komma ner i vaxet och det kommer synas på flaskorna.
Koppen med smält vax ställdes på en tallrik för att undvika spill på bordet. Det var enkelt att ta bort småspill så som droppar och trådar, så tallriken behövs nog egentligen inte.
Därefter doppades varje flaska ner i koppen, snurrades för att låta överflödigt vax rinna av, doppades i ett glas med iskallt vatten och ställdes upp. Vill man så kan man låta vaxet rinna ner längs med flaskans sida innan den doppas i vatten.
Denna mängd vax räckte för att försluta 30 flaskor av varierande storlek. Tyvärr fick jag inte riktigt till den färg på vaxet som jag tänkt mig. Jag siktade på att få samma vinröda färg som De Molen ibland använder på sina flaskor. Nu blev det snarare en chokladbrun färg, men det får bli ett nytt försök nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar