22 juni 2014

Hink-i-hink

För att vidga vyerna ut över BIAB så är det nu dags att prova på en ny mäskningsteknik, som jag kommer att beskriva för er här.

I botten av en 30-liters plastjäshink har jag borrat en jäkla massa hål (Ø 3 mm).
Denna hink ställs i en annan 30-liters plastjäshink med monterad tappkran. Detta gör att den inre hinken kommer fungera som ett filter för maltbädden.
Utrymmet under den inre hinken ger en dödvolym på 4 liter, som jag får kompensera för i receptdesignen genom att alltid lägga till 4 liter vatten vid inmäskningen.
Man bör sikta på någonstans mellan 2-4 liter vatten per kg malt för att få en lagom tjock mäsk.
Efter diverse raster i mäskschemat, så kan vörten lakas ut. Först måste mäskens temperatur höjas till 78 °C genom en tillsats av kokande vatten.
Sedan görs en recirkulation där några liter av vörten som först kommer ut ur tappkranen hälls tillbaka ner i mäsken. Detta görs för att få en klarare vört och för att få maltbädden att sätta sig, vilket gör att den kommer fungera som ett filter.
Därefter kan lakningen fortsätta, där vört kan tappas ut i ett ganska långsamt tempo för att inte skapa vakuum i maltbädden. För snabb urtappning i kombination med mycket havre & vete i receptet kan sätta stopp i bädden, vilket inte är särskillt bra.
Samtidigt som vört tappas ut ur kranen måste nytt vatten (78 °C) tillsättas ovanpå mäsken i hinken.
När man sedan samlat upp rätt volym eller uppnått rätt pre boil-OG kan lakningen avslutas och bryggningen kan fortsätta som vanligt med kok och kylning.
 
Jag gissar att jag kommer behöva några bryggningar för att få in känslan för hur metoden fungerar och hur högt utbyte jag får. Jag varnar nu därför för knasiga öl. (som om ni inte redan visste det...)
 
Som jag ser det har denna metod ett antal fördelar mot BIAB:
  • Dekoktionsmäskning är möjlig
  • Turbid mashing är möjlig
  • Mäskningen får ett högre utbyte och kan ge större satsvolym
  • Vörten blir klarare
Nackdelarna är däremot att:
  • Bryggningen tar längre tid
  • Det blir mer att diska
Inför varje bryggning får jag alltså ställa fördelar mot nackdelar och välja den mäskningsmetod som passar mig bäst för tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar