7 juni 2014

Rödvinspanelen

Inför helgens buteljering av mitt senaste Barley Wine, ställdes ett smaktest upp där ölet blandades med olika halter av det smakrika, fruktiga, fatlagrade och aningen sträva vinet Pascual Toso Alta Reserve Malbec.
Som hjälp tog jag med mig några vänner som fick agera smakpanel.
Grundölet, som tyvärr inte var kolsyrat, hade en mjuk och trevlig ton av torkade plommon, karamellmalt och en lätt alkoholton. Ölet blandades med vinet i olika koncentrationer där kommentarerna blev som följande:
  • 1 % rödvin - Lätt strävhet från vinet kommer fram, ölet blir fruktigare
  • 2 % rödvin - Fin strävhet från vinet, gör ölet ännu fruktigare
  • 3 % rödvin - Lite strävare, men inte fruktigare
  • 5 % rödvin - Ganska strävt, lite mer alkohol kommer fram
  • 10 % rödvin - Vinets karaktär kommer fram mycket, en del alkohol i smaken
  • 20 % rödvin - Vinet tar över smaken
Den bästa kombinationen blev enligt oss 2 % rödvin, där vinet samspelar bra med ölet och förstärker de smaker jag vill framhäva. Ändå hade mer fatkaraktär inte skadat, men det kanske är svårt att få till utan att lagra ölet med ek.

Det hade varit väldigt intressant att prova flera olika sorters vin, dock får jag ärligt säga att jag kan väldigt lite om vin, så att välja flera sorter som fungerar bra och är tillräckligt olika varandra kan bli svårt. Jag gissar att det ändå gör ganska stor skillnad vilket vin man väljer även om det handlar om en så liten koncentration i slutändan.

Vinet kommer tillsättas vid buteljering. Det som oroar mig lite är att vinet ska innehålla jäst eller bakterier som kan jäsa ut ölet lägre, vilket då skulle kunna bilda överkolsyrat öl eller flaskbomber. Det bästa vore om vinets mikroorganismer kunde elimineras, men jag kommer inte på något enkelt sätt att göra detta på utan att förlora smak. Så det blir en chansning, förhoppningsvis är det ingen fara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar