24 september 2014

Spontan avsmakning

Det var dags för en provsmakning av de spontanjästa prover jag har ståendes här hemma.
Sats B har nu stått i 5 månader sedan jag ympade över lite av den ursprungliga kulturen till ny vört. Tanken är att låta långsamväxande mikroorganismer får ta mer plats i den andra omgången som nu skett.
SG låg på 1,012 och ölet hade blivit glasklart.
Doften var maltig med en lätt yoghurtsyra, kiwi och nejlika. Smaken var även den maltig med väldigt låg syra, nejlika, inget vidare funkig.
Ölet var inte vidare äckligt, men känns inte heller användbar i en pseudolambik. Eventuellt skulle jag kunna tillsätta en kommersiell blandning av mikroorganismer för att försäkra mig om att ölet blir surt, men då ser jag inte riktigt meningen med den här spontanjäsningen, så den här satsen går bort.
Sats C och D, som är lite nyare, provsmakades också. Dessa har stått 5 månader i glasdamejeanner med vörten som ursprungligen spontanjästes. Det borde alltså vid det här laget vara ofarligt att smaka på dem, då enterobakter har dött av syrebristen.
SG låg på 1,007 och 1,008 för C respektive D.
Sats C var ganska klar. Den doftade MrMuscle-indränkt gammal disktrasa, övermogna äpplen och lite petroleum. Smaken innehöll även den mögelartade toner av gammal disktrasa, övermogna äpplen, jordig kompost, petroleum och hade en lätt syra. Den var rätt udda och frän, men faktiskt inte äcklig. Att den fått mögeltoner förvånade väl ingen då en del mögelliknande kolonier bildats under jäsningen. Den är dock inte tillräckligt sur eller god för att jag ska våga använda den på riktigt i en stor sats pseudolambik, så även denna går bort.
Sats D var ganska grumlig. Den doftade jordigt, svart te, mörk choklad, lite övermogna persikor. Lovande! Smaken innehöll jord, mustigt svart te, en lätt fruktighet, noll funk och tyvärr helt utan syra. Den här var inte heller äcklig, men det fattas funk och syra. Tvärr går även den här satsen bort, vilket lämnar mig med noll spontanjästa experiment kvar.

Med dessa resultat känner jag mig nu inte längre lika sugen på att fortsätta försöken med spontanjäsning. I framtiden kanske jag återkommer till detta när jag utvecklat min vanliga pseudolambik, men för ett tag framöver lämnar jag det här åt er andra.

1 kommentar:

  1. Intressant men lite nedslående. Jag ska nog göra ett par försök inom kort, men jag har väl inga större förhoppningar om att lyckas.

    SvaraRadera