17 september 2014

Tebryggning

I brist på frukt i grannens plommonträd denna säsong ska den sista delen av Pseudolambik 2 istället smaksättas med te. Just te kan nog passa ganska bra i den här satsen pseudolambik eftersom att den har ett så pass högt FG och ej lagrats på ek. Jag tror därför att en liten mängd tanniner från teet kan vara trevligt och skapa en snygg balans. Jag valde mellan rooibos och japanskt grönt te, som jag tror kan fungera smakmässigt i detta öl. Nu är ju inte rooibos i teorin ett äkta te, men det får jag försöka leva med. Självklart finns det säkert fler tesorter som hade fungerat minst lika bra, men för att förenkla valet fick det bli så här.

Eftersom att jag inte vill värma upp ölet, och därmed förlora aromämnen och alkohol, så finns det två alternativ för att tillsätta te.
Antingen kallbrygger jag direkt i ölet med tebladen, dvs jag lägger te direkt i ölet och låter detta dra i rumstemperatur under 6 timmar.
Det andra sättet skulle vara att varmbrygga ett väldigt koncentrerat te, som sedan hälls i ölet efter att det fått svalna. Nackdelen här är att ölet späds ut.

Båda metoderna provades först på vattenbryggt te för att se vilka smaker som skulle framhävas med de olika bryggteknikerna. Som referens varmbryggde jag ett te som vanligt. Alla teer avsmakades rumstempererade.

Rooibos
Från vänster till höger har vi kallbryggt, koncentrerat och utspätt samt varmbryggt te.
  • Kallbryggt te: 2 msk te fick dra över natten i 2 dl rumstempererat vatten och silades innan avsmakning.
    Teet doftar fruktigt av melon, hibiskus och hö. Det smakar runt och friskt av hibiskus, hö och det finns lite tanniner närvarande. Det här var det godaste teet.
  • Koncentrerat och utspätt te: 3 msk tefick dra 5 minuter i 0,5 dl kokande vatten, silades direkt och 20 ml av koncentratet späddes med vatten till 200 ml.
    Teet doftar nästan ingenting. Det smakar väldigt lite, men är grumligt och har mer jordiga toner och tanniner än de båda andra varianterna. Nä, det här fungerade inget vidare.
  • Varmbryggt te: 1 msk te fick dra 5 minuter i 2 dl kokande vatten och silades direkt.
    Teet doftar djupt av hibiskus, torkade tranbär och snus. Smaken var lätt fruktig av hibiskus och hö samt hade en del tanniner.
Formosa Milky Oolong
Från vänster till höger har vi kallbryggt, koncentrerat och utspätt samt varmbryggt te.
Man brygger ofta på samma teblad flera gånger när det gäller japanska gröna teer. Under varje bryggning ger tebladen olika smaker. Jag valde dock att bara brygga en gång på varje teblad för att kunna jämföra resultaten.
  • Kallbryggt te: 2 msk te fick dra över natten i 2 dl rumstempererat vatten och silades innan avsmakning.
    Teet doftar kaffe, pilsnermalt och hö. Det smakar också kaffe, pilsnermalt, hö, vanilj och är väldigt strävt. Det var inte särskillt gott.
  • Koncentrerat och utspätt te: 3 msk tefick dra 5 minuter i 0,5 dl 80 °C vatten, silades direkt och 20 ml av koncentratet späddes med vatten till 200 ml.
    Teet doftar väldigt lite, möjligen en aning persika. Det är grumligt och smakar hö, persika och har en del tanniner.
  • Varmbryggt te: 1 msk te fick dra 5 minuter i 2 dl 80 °C vatten och silades direkt.
    Teet doftar vaniljdrömmar, hö, blött gräs och persika. Det smakar även mjukt av vaniljdrömmar, hö och blött gräs. Ett mycket gott te, och detta är uppenbarligen det bästa sättet att brygga detta te på.
Jag kom snabbt fram till att jag föredrog rooibos, som antagligen skulle bidra med mer intressanta smaker till ölet.
Lämpligt nog var också den kallbryggda varianten godast, så valet föll självklart på denna bryggmetod.

Jag skalade upp mängderna och hällde 3 dl rooibos-te i en kokt humlekokpåse med en glaskula som tyngd. Teet vägde 45 gram om någon nu skulle undra.
Nätpåsen av bomull knöts ihop och lades i 2 liter öl. Där fick den ligga i 6 timmar innan ölet buteljerades. Det hade då fått en rödbrun färg, som jag hoppas kommer dra mer åt det röda hållet när ölet klarnat. Smaken drog intressant nog åt syrlig apelsinjuice med hintar av hibiskus, jordigt funk och honung. En större utvärdering av detta experiment kommer då ölet provsmakats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar