31 december 2013

Nyårslöften

Det gångna året har varit väldigt lärorikt och jag hoppas att det fortsätter så. 16 olika öl har bryggts och jag tycker att ölen bara blivit bättre och bättre för varje bryggning, även om det långt ifrån varit klockrena resultat varje gång.
Jag hade viljat brygga oftare för att lära mig mer, och det är någonting som jag har tänkt göra under nästa år. Förhoppningen är att jag ska hinna brygga 2 gånger i månaden, och i nuläget känns det inte direkt som ett problem.

Hittills har jag bryggt olika öl varje gång, och det tänker jag nog faktiskt fortsätta med. Det är säkert jättebra att i början av sin bryggarkarriär öva upp sig att brygga ett grundrecept riktigt bra, men jävlar vad tråkigt det skulle vara. Jag har kommit fram till att jag antagligen kommer brygga snarlika recept eller ölstilar på årsbasis, det vill säga att jag brygger en IPA på våren, en saison på sommaren, en stout på hösten och en barley wine på vintern exempelvis. En anledning till detta är att temperaturen i lägenheten varierar med årstiderna, vilket gör det optimalt att brygga olika ölstilar vid olika tillfällen. Först måste jag däremot komma på vad jag tycker om att brygga och formulera recept som känns så bra att jag vill brygga dom igen, och det kräver träning.

Något jag inte känner mig helt nöjd med är kombinationen av BeerSmith och mitt bryggsystem, som sällan fungerar helt felfritt vad gäller utbyte, uppskattat OG och volymer. Så under det kommande året hade jag tänkt prova andra metoder än BIAB, och kanske förlita mig lite mindre på BeerSmith nu när jag fått en känsla för det hela. Hink-i-hink är en metod som jag kommer prova.

Nu när jag lärt mig hur bryggningen går till så vill jag fokusera mer på jäsningen det kommande året.
Att kunna kontrollera jäsningtemperaturen är också något som jag gärna hade viljat göra, men det kräver i princip ett kylskåp, och det känner jag inte att jag har plats för i min lilla etta. Däremot vet jag att flera använt frigolitlådor med frysta kylklampar i för att sänka temperaturen under sommaren och det kan säkert vara värt att prova.

Ett problem jag haft med flera satser är för hög kolsyrahalt eller skumbildning efter flaskjäsningen, trots rimliga mängder primningssocker. Jag vet inte om det beror på att ölen inte jäst ut helt och hållet och att jästen återuppväcks av att den rörs upp när jag gör flasktappningen eller om det är frågan om någon typ av infektion. Hur som helst är det här något jag vill gå till botten med under det kommande året och reda ut problemet.

Jag har nästan varit rädd för att göra förkulturer, det är ju ändå ett steg som ökar risken för infektion. Men det tänker jag bli bättre på nu. Och jag tänker införskaffa enklare labutrustning för att lyckas med detta. Det känns otroligt nördigt, och det ser jag fram emot!

Brett och bakterier kommer det också bli mer av nästa år kan jag säga. Jag tycker verkligen om vad de kan göra med ett öl, och samtidigt är det väldigt skönt att inte behöva vara lika orolig för infektioner.

Nu får ni ha ett riktigt fint nyår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar