13 december 2013

Pot Belly Brew Shop Homebrew Competition

Nyss hemkommen från en intressant hembryggartävling anordnad av den nya hembryggarbutiken i Göteborg, Pot Belly, så tycker jag att det är väldigt kul att se att de hembryggda ölen håller en hög nivå. Temat för denna tävling var porter och stout, och den enda färdiga ölen jag hade hemma av denna sort var min Köttporter, så jag traskade dit med ett par flaskor av min Köttporter strax innan tävlingens start. Totalt provades 37 olika hembryggda öl av tre SHBF-utbildade öldommare inför publik under kvällen, vilket också var intressant för oss som var där och lyssnade då vi fick vara med och förstå tankegången hos dommarna.
När turen kommit till mitt öl, så fullkomligen sprutade det ut öl från både första och andra flaskan när kapsylen öppnades. Inte helt lyckat, men också konstigt då de flaskor jag öppnat tidigare inte alls haft tendens till att spruta så. Jag gissar att det kan bero på att flaskorna skumpat runt i min väska strax innan att de provades och att de var varma. När ölen även luktade köttbuljong och smakade salt, så ratades den helt och hållet, lite synd kan jag tycka, men jag förstår dom också. Det är verkligen en konstig öl, och rent stiltypiskt vet jag inte vart man ska lägga den.

2 kommentarer:

  1. I'm sorry that happened because it sounds like quite an interesting beer. Hope you have better luck next time.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Jag hoppas att det gick bra för dig som öppnade ölen.
    Vi hörs!

    SvaraRadera