28 december 2013

Recension av Ekstedts verk

Fabrikör Ekstedt är en stor inspirationskälla för mig, främst för hans pseudolambics, men det tar vi en annan gång.

Jag har nu fått nöjet att avsmaka några av hans kreationer, som alla håller mycket hög kvalitet. Jag tänkte här recensera de fyra öl jag provat i lugn och ro.

Bälgoblond
Färgen är djupt halmgul med nästan röda nyanser medans skummet är vitt, krämigt och kompakt. I smaken finner jag runda fina belgiska toner av mandelmassa och diverse frukter, som fungerar bra i den relativt torra ölen, som ändå har en mjuk munkänsla. Jag föredrar lite rundare, något sötare, inte lika torra blondiner, men det är väl en smaksak. Mycket bra jobbat och smaken som jästen gett tycker jag passar klockrent!

Bälgoporter
En mörkröd vätska flödar ut ur flaskan, träfffar glaset och bildar ett smutsvitt skum, som ganska snabbbt sjunker ihop. Ölet doftar fruktigt av päron och torkad aprikos. Munkänslan är mjuk och fyllig, om än med lite mycket kolsyra, och har en fin smak av typisk belgisk jästkaraktär och päron även här. De rostade tonerna är ganska snälla, men jag tycker att det passar bra i det här ölet. Alkoholen har en värmande eftersmak, där päronsmaken också sitter kvar rätt så länge efter några klunkar. En mycket välbryggd öl får jag säga! Inte heller helt olik Rochefort 10, som jag kom att tänka på när jag drack den.
Om jag ska jämföra den här med Bälgostouten, som jag nyligen drack på Amylases vinterölsträff, så är den här fruktigare, mjukare och lite sötare, vilket i och för sig inte är så konstigt med tanke på att flaskan Bälgoporter var ett år gammal.


Tre
Doften känns väldigt typisk för brettanomyces-jäst, och där finner jag hö, fenoler av nejlika, övermogna äpplen och frisk skogsmossa. Smaken bjuder på en mjuk kolsyra som möter aningar av övermogen frukt samt nejlikor och avslutas med en frisk gräsighet.
Den bästa av dessa fyra öl enligt mig, riktigt fina smaker som bretten spottat ur sig!


Tre, torrhumlad
Både arom och smak dominerades av exotiska humlesmaker där Citra verkligen stod i centrum. Det var som att ta ett sniff ur en förpackning  med Citra-humle. Brettanomycesjästen slog inte igenom särskillt mycket, men den fannns ändå närvarande vilket gav en skön höig smak.
Jag hade alla dagar valt denna framför alla nya india pale ales, och jag hoppas att bretten kommer ge ifrån sig mer smak med tiden. Riktigt fin öl det här också.
 
Stort tack för att jag fick smaka dessa öl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar